Sinds juni 2019 ben ik
cultuurcoach op BS De Vijf Hoeven. Mijn rol is om een goed aanbod samen te
stellen dat kinderen kennis laat maken met verschillende vormen van kunst en
cultuur. Kennismaken met en talentontwikkeling staat centraal.
Deze opdracht van CiST sluit wat mij betreft naadloos aan bij wat ik doe als cultuuraanjager voor Art-fact in de wijk Hasselt Goirke-West.
Cultuurcoach versus
cultuuraanjager
Er zijn raakvlakken en verschillen
tussen cultuur aanjagen en cultuur coachen. Cultuurcoach ben ik in opdracht van
CiST (Cultuur in Scholen Tilburg) en daar ligt het zwaartepunt op leren. Het
aanjagen is belegd bij Art-fact,
stichting en platform (amateur)kunst in de vrije tijd.
Als cultuurcoach is mijn opdracht
het onderwijs steviger met het culturele veld te verbinden. Leren doe je
overal, in school èn daarbuiten. Ik stimuleer talentontwikkeling op het vlak
van kunst via een vraaggericht aanbod. De directeur van BS De Vijf Hoeven is schoolICC-er (interne cultuurcoördinator) en
geeft mij de opdracht dit op te pikken om binnenschools aanbod naadloos te
laten aansluiten bij hun IPC (International
Primary Curriculum). Dat was een prettige start omdat ik zo het culturele veld
dat zich op onderwijs richt, goed kan onderzoeken en leer kennen. Vanuit IPC
wordt kunst en cultuur geïntegreerd aangeboden. Voor de groepen 6-7-8 is er
zelfs een docent creatief. Ook wordt er geëxperimenteerd met het aanbod van
lessen muziek door een professionele muziekdocent. Wat een fijne luxe, 2
vakdocenten!
De komende tijd ga ik puzzelen met het vraagericht afnemen van kunstaanbod op maat dat beide vakprofessionals niet aanbieden en waar bij groepsleerkrachten wensen liggen voor hun leerlingen.
De komende tijd ga ik puzzelen met het vraagericht afnemen van kunstaanbod op maat dat beide vakprofessionals niet aanbieden en waar bij groepsleerkrachten wensen liggen voor hun leerlingen.
Het leren en beoefenen van kunst en
cultuur in de vrije tijd kan plaatsvinden in het naschoolse. Ik denk dat het
zinvol is om vanuit binnenschoolse kunstlessen te werken, behoeften op te halen
bij leerlingen en dat te vertalen naar een buitenschools maataanbod waarbij ze hun
ontdekte interesse kunnen uitdiepen, hun talent kunnen ontdekken of verder
kunnen ontwikkelen.
Als cultuuraanjager scout ik op
wijkniveau maatschappelijke vragen bij wijkbewoners, organisaties of specifieke
doelgroepen. Samen met kunstenaars vertaal ik die naar een artistiek antwoord
dat we aanbieden als community-artprogramma. Kern van wat ik doe is contacten
leggen met het oog op een duurzame relatie en verbinding van gemeenschappelijke
thema's d.m.v. kunst en cultuur; inhoud bedenken en plannen,
programma-coordinatie. Vanuit Art-fact willen we impact bereiken door middel
van community-art. Hierbij gaat het in Hasselt Goirke-West vooral om het
vergroten van de leefbaarheid n.a.v. een gemeenschappelijk gekozen
thema.
Verbinding cultuuraanjager en
cultuurcoach werkzaamheden
Schônste wijk is het huidige
programma dat ik invul en coördineer als aanjager. Centraal hierbij staat
vergroting van de leefbaarheid van GoirkeWest-Hasselt vanuit de insteek mooier,
schoner, actiever. De school had op moment van start zelf geen thema in
gedachten voor het naschoolse, wel de wens om school meer te verbinden met de
wijk en kinderen een breed aanbod te bieden. Als experiment leg ik met het
buitenschoolse aanbod de verbinding met de wijk via de insteek van Schônste
wijk, mooier, schoner, actiever, dat wil toch iedereen?! De
wijk in school - de school in de wijk. Workshops vinden niet per se op school
plaats maar juist bij makers in de wijk zodat voor kinderen ook het creatieve
werkveld wordt uitgebreid.
Artistieke antwoorden met het
Schônste wijk programma zijn o.a. murals als community-project op strategische
locaties in de wijk, een wijkwerkplaats die dient als broedplaats voor ideeën
die we samen met de wijk uitwerken en realiseren en waar we met kunstenaars de
(esthetische) waarde van (plastic) afval onderzoeken. En ik zie meteen haakjes
hoe je dat kunt verbinden aan buitenschoolse kunst- en cultuur.
·
Bijvoorbeeld een workshop van een urban
kunstenaar passend bij een thema waar oriëntatie op jezelf en de wereld aan bod
komt. Buitenschools komt diezelfde kunstenaar terug geeft kinderen een
lessenserie urban schilderen in zijn/ haar atelier in de wijk.
·
Plastic kun je vertalen naar
materiaalexperimenten. Wat kun je met afval plastic als materiaal om iets van
waarde te maken?
·
Hoe kijken kinderen naar de wijk? Weten ze
uberhaupt hoe ze anders, creatief kunnen
kijken? Ook daar is een partner in het culturele veld voor te vinden.
Een vertaalslag naar onderwijs is
vanuit Schônste wijk goed en zinvol te maken. Ik ben benieuwd of dit gaat
lukken, hoe dit zich gaat ontwikkelen en vooral hoe dit ontvangen wordt door
kinderen.