14 augustus 2020

Schônste wijk HACKT

Schônste wijk HACKT was 3 t/m 7 augustus 2020, een week vol fantastische artistieke- en groene aanpassingen om Tilburg Hasselt nòg leuker te maken.  



Gert Brunnink, Sanja Veldhuis en Ro-Nalt Schrauwen gaven workshops in de Textielbuurt. Terwijl we bezig waren, kwamen nieuwsgierige wijkgenoten naar buiten. "Wat zijn jullie  eigenlijk aan het doen?" Zo leuk dat dit gebeurt als je lekker met wat mensen bezig bent. Zo maakten we kennis met Ton, een imker diie ook in onze de wijk hebben wonen. Die  vond het zo leuk dat we met de natuur in de wijk bezig waren, dat hij ons uit heeft genodigd om zijn bijenvolkje te komen bezoeken! 
Omdat er echt de wens is uit te zoeken hoe en of we moswanden in de openbare ruimte in de wijk kunnen maken om het mooier en koeler te maken, hebben we contact gelegd met mosmensen. We zijn spontaan uitgenodigd om op excursie te komen in Den Bosch voor een rondleiding bij de stadswallen, die ook bewust met mos bekleed zijn. Geweldig, toch?! 

Hoe verrassend en inspirerend was de afsluiting! Theaterstudent Job Griffijn gaf een poëtische voordracht over HACKT. Na de eerste workshop op maandag: "Wow, ik woon al 3 jaar in Tilburg maar had nog nooit echt plat Tilburgs gehoord. Ik heb wel een idee wat ik kan gaan doen vrijdag." , aldus 'import'-Job die de hele week incognito deelheeft genomen aan de workshops. Hij werd meteen in de armen gesloten door de andere deelnemers. Dat hij het zelf ook leuk vond, blijkt wel: "Ik dacht dan doe ik mijn voordracht en dan ga ik rond 20.00u weer naar huis." Job is tot 00:00u gebleven, net als veel wijkgenoten! 

Zangeres en Schônste meisje, Anouk Kamp, gitarist Corné Biekens en spontaan aangehaakte cajonspeler Jan Snels gaven ons muzikaal vertier. Dat werd een spontane een jamsessie waarbij wijkgenoot Rosalie Zandbergen samen met Anouk 'We wil Rock you ' ten gehore bracht. Rosalie blijkt een dijk van een stem te hebben, we waanden ons even in een Italiaanse opera. Plannen voor een wijkopera borrelden ter plekke omhoog. TJ zong met Anouk en opa Ton Supicious Minds (Elvis) en de avond was rond. Al met al een zeer geslaagde week. Wordt vervolgd!  ​

Productie filmpje: cornebiekens.nl 



Schônste wijk is een programma van Art-fact/ Buurtcultuur Tilburg