10 december 2016

Opnieuw studeren - maar dan anders

Door de community-projecten als Textielplein DOEplein en Blauw Tilburg voel ik de afgelopen tijd een groeiende behoefte aan artistieke verdieping en professionalisering. Hoera, die gaat er komen: "Er wordt een plekje voor je vrijgehouden."













Als ik nu de kunstwerken van Blauw Tilburg, kunst in de voetsporen van de Tilburgse waterlopen bekijk, vind ik ze nog steeds leuk. Het ging vooral om een bewustzijnsproces van water in het verleden heden en toekomst en samen mooie dingen maken. Met meer dan 250 mensen per buurt, kwamen 3 kunstwerken tot stand. Ik voel de kracht van mijn enthousiasme op anderen als ik ergens voor ga. Mijn passie voor textiel is weer groter geworden door Blauw Tilburg en de Blauwslootzwerfjurk die ineens in mijn hoofd zat. CommunityArt in de uitvoerende zin, vind ik geweldig sinds ik met Luke Jerram heb mogen werken aan Lullaby. Wat een inspirerende man zeg!  















De gele deur: van zelfreflectie naar kunstopleiding
Na enkele community(ART) projecten, ben ik ook kritischer geworden en dat vind ik een mooie ontwikkeling. In mijn hoofd was alles wat we samen bedachten grootser en mooier dan de uitvoering uiteindelijk was. Artistiek gezien, kan het altijd beter. Ik wil verder dan het niveau van freubelen, ik wil maken en mijn handen branden. Een uitdaging met daaraan vast, een weloverwogen keus: ik ga naar de Hogeschool voor de Kunsten in Antwerpen, richting Textiele kunsten. Ik voelde aan de gele deur en die ging meteen open:  "er wordt een plekje voor je vrijgehouden." Hoera! 

Het duurt nog tot september dat ik daar feitelijk begin maar Hocus-Pocus-Focus heeft weer eens een mooie FOCUS! Ik ben al begonnen met voorbereidend werk: de jaarcursus creatief met textiel bij Atelier By Monique; intensief weven (op getouwen), 6u/w bij Atelier'78, en ... de start van een bibliotheek over textiel, ambacht, technieken, kleurenleer en meer!