9 oktober 2013

Unconference : edcampNL

Op 6 oktober was de 1e Nederlandse onderwijs unconference: edcampNL Zo'n 150 onderwijsmensen kwamen om te delen en uit te wisselen. Sessie van een half uur. Niet vooraf bepaald maar ter plekke via een geeltje op een tijdschema geplakt. Erg motiverend! 

Een korte reflectie van enkele sessies waarbij ben ik aangeschoven:

Online peerfeedback (Esther van Popta)


Esther doet onderzoek naar feedback. Waar vaker gekeken wordt naar het ontvangen van feedback, focust dit onderzoek juist op het geven ervan: de feedback zelf. Erg interessant omdat onderzocht wordt hoe we studenten beter kunnen equiperen om goede feedback te geven. En de insteek is dat het geven van feedback een projectie is van je eigen leerproces. Reflecteren dus!



Mijn vraag: hoe leren docenten dit toe te passen want ook in 'ons' feedback geven valt nog wel wat winst te behalen.
Punt is dat we feedback vaak ervaren als kritiek terwijl als je een groei-insteek neemt, je er veel van kunt leren. Ik ben erg benieuwd in hoeverre daar aandacht aan besteed wordt.

Kern: reflectie en aandacht

Nooit te oud om te leren (John Huiskes) 


Jin Shin Jyutsu is de Japanse kunstloze kunst van jezelf leren kennen (of helpen). Het gaat dan om het harmoniseren van levensenergie in je lichaam. Door je vingertoppen op bepaalde plekken op je lijf te plaatsen, vergemakkelijk je het loslaten van spanning en stress. Als mediacoach leg ik natuurlijk meteen een relatie met het omgaan met digitale media en de stress die daar soms bij komt kijken. Als 2e jaars student mindful coachen heeft dit onderwerp mijn interesse natuurlijk sowieso. Door bewust naar je geest en lichaam te luisteren, het beoefenen van meditatie om jezelf te onderzoeken, kom je meer in balans. Voor iedereen zinvol.


Mijn vraag: hoe doe je dat dan?
Je loopt natuurlijk niet zomaar een school binnen, zoekt een kind met stress en zegt 'als je je ringvinger vastpakt, wordt je rustiger'.   Een antwoord hierop heb ik niet echt gekregen maar dat deert niet, want het zet me aan het denken.  

Kern: reflectie, aandacht, eigenaarschap, delen maakt rijker


Vraagbaak (Lex Hupe) 


Een vraagbaak waar je alles kan vinden over onderwijs. Professionals uit allerlei vakgebieden vormen een soort helpdesk. Hoe knoop alle kennis die er is (digitaal) aan elkaar? Wel belangrijk: Wat is er op dit vlak?; Heeft 'het onderwijs' hier behoefte aan. In elk geval interessant genoeg om na de unconference een keer de koppen bij elkaar te steken. Interessant ook voor bibliotheken.

Kern: delen, zichtbaar maken van sociaal kapitaal, eigenaarschap

Flipped class met googleforms (Suvanomics)  


Van delen wordt je rijker! Dat past helemaal bij de insteek van EdcampNL. In deze praktische sessie zagen we hoe je op eenvoudige manier google fomrulieren kunt gebruiken voor Flipped classroom. De automatische spreadsheet die je krijg door ingevulde formulieren, kan je makkelijk bewerken. In een oogopslag heb je een beeld van leerlingen die minder en leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. De leerlingen krijgen altijd feedback op hun huiswerk / ingevulde antwoorden. Hierdoor kun  je veel meer maatwerk bieden.



Mijn vraag: laat je ook de hele spreadsheet aan alle leerlingen zien? Hoe gebruik je dat als feedback bijvoorbeeld. Antwoord: dat is nog niet het geval. We zijn nog aan het experimenteren.


Kern: lifehacking, eigenaarschap, delen maakt rijker


De Uitdaging (Ronald de Moor) 


Een brainstorm over hoe je hoogbegaafde leerlingen kan bieden waar ze recht op hebben: meer dan een extra oefen vel tot de andere leerlingen klaar zijn en je weer verder kan met de leerstof. Als voorbeeld werd milieuvervuiling door golfballetjes gebruikt. Hoe pak je dat aan?



Mijn vraag: wat wil het golfballetje zelf?


Kern: durftevragen, delen maakt rijker

Doorpakken op inhoud




Natuurlijk meteen gelinkt met een aantal mensen. En daar komen echte afspraken uit voort. Gewoon omdat ons onderwijshart klopt. Is dit de vorm van conferentie zijn waar we boven het inspiratieniveau uitstijgen en echt doorpakken op inhoud? Wat mij betreft wel!