28 mei 2015

Hocus-pocus-focus - terug naar aandacht met online klankschaal

Ken je dat, verdwalen op het web via je computer? Net als bij mediteren: waar het om gaat is dat je het opmerkt. En om dat te leren - terug gaan naar waar je mee bezig was -  biedt dat zelfde web vol afleidingen hulpmiddelen via het geluid van een online klankschaal. Hoe handig is dat!

De klankschaal is een handig hulpmiddel om weer bewuster aanwezig te zijn. Je merkt het niet altijd op, dat je op de automatische piloot achter je scherm zit. De bel nodigt je op verschillende momenten op de dag uit, weer met aandacht te zijn.

Twee voorbeelden van online klankschalen

Dit is een website die je als tabblad open laat staan gedurende de werkdag. Er is een kleine bel en een grote bel die kan instellen. De bel nodigt je uit je bewust te worden van waar je met je aandacht bent. Hoe vaak en hoe hard de bel klinkt, stel je ook zelf in.
Deze app zet je op je telefoon of tablet. De werkwijze is hetzelfde als de online bell: je stelt zelf in hoe vaak je wilt dat de klankschaal je uitnodigt stil te staan, met je aandacht naar je ademhaling te gaan en ‘erbij’ te blijven.  

Wanneer gebruik ik de klankschaal om mij uit te nodigen? 

Sociale media zijn onderdeel van mijn werk. Ik informeer me ermee, heb contacten en plezier en ook: veel afleiding. Als ik het zakelijk inzet, is alertheid op afdwalingen extra belangrijk. Webhoppen is een voorbeeld van automatisch gedrag dat je krijgt wanneer de geest afdwaalt als je achter je PC zit. Soms komt het voor dat ik wel een uur of langer als een soort zombie zit te klikken – zonder aandacht dus. Ongepland ‘spelen’ zonder aandacht. Staat de bel aan, dan ervaar ik een werkdag heel anders: frisser, bewuster vol aandacht. Dus wanneer gebruik ik de online klankschaal? Elke dag! 

Een voorbeeld toen ik de klankschaal-app niet gebruikte – ik zocht naar sociale innovaties verweven in onderwijs, bedacht/ uitgewerkt door kinderen. 




Verdwaalmoment 1: Twitter
Ik kon de verleiding niet weerstaan om de tweets te lezen waarin ik genoemd werd en had ook enkele privéberichten. Vervolgens ging ik ook maar even mijn hele tijdlijn bekijken. Klikte hier en daar op een post en was zo weer een half uur verder voordat ik weer de aandacht had bij waar ik mee bezig was: voorbeelden zoeken van sociale innovatie i.r.t. onderwijs en door kinderen bedacht en uitgevoerd. 

Verdwaalmoment 2: Facebook
Het contact op mijn FB is wat persoonlijker. Als ik online ga, heb ik soms meteen een chatuitnodiging. En ook als ik zo’n 30 meldingen zie staan, is voor mij de verleiding die even te gaan lezen groot. Voor ik het wist ging ik liken-reageren-chatten en was ik 15 minuten weg. 

Verdwaalmoment 3: Google
In Google typte ik het trefwoord sociale innovatie door leerlingen. Binnen 0,48 seconden 204.000 hits …. Geen wonder dat ik afgeleid raak. Dat gebeurt zodra ik een van die artikelen aanklik die niet over sociale innovaties van kinderen gaat maar van leraren, getriggerd door de titel.  

En dan zijn dit alleen nog maar de momenten dat ik mijn dwalingen opmerkte ;-) 
Deze post verscheen ook op het blog van Sangha Open Bewustzijn

Geen opmerkingen: